Å kjøre mange motorsykler i følge er moro, men det krever disiplin og aktsomhet. Vi har alle forskjellig kjørestil og tempo. Det som er rolig og udramatisk for en erfaren sjåfør kan virke farlig og stressende for en som er uerfaren og fersk.
Alle skal ha mest mulig glede av våre fellesturer. Styret har derfor utarbeidet tips og retningslinjer for Lillehammer Motorsykkelklubbs fellesturer.
- Første- og sistemann i gruppen skal være erfarne motorsyklister. De passer på at fartsnivået er riktig og at alle henger med.
- En gruppe bør ikke bestå av mer enn 8 – 10 sykler.
- Uerfarne bør kjøre så langt fram i gruppen som mulig, helst rett bak ledersykkelen.
- Leder bør stoppe hvis det oppstår ”strekk” i gruppen, slik at alle igjen samles.
- Der hvor kjøreforholdene tillater det, kjører annenhver sykkel innerst og ytterst (siksakmønster) i kjørefeltet. Man kan da ligge tettere, siden avstanden til sykkelen rett foran allikevel blir tilfredsstillende. På denne måten blir det vanskelig for biler å bryte inn i kolonnen, og vi slipper unødige forbikjøringer.
- Selv om man kan ligge tett, må man ikke kjøre for tett opptil foranliggende, og ikke under noen omstendighet opp på siden av denne. Området på siden av sykkelen «eies» av denne. Det kan fort bli behov for å skifte spor ved for eksempel passering av syklister, fotgjengere o.l.
- Hold sporet og plassen i feltet, unngå vingling fra side til side.
- Hold jevn fart, unngå «rykk og napp»-kjøring.
- Avstand til sykkelen foran og bak kan kontrolleres ved at man skal kunne se hverandre i speilene. Bytter sykkelen foran deg spor i kolonnen, bytter man selv også spor.
- På svingete vei, og hvor forholdene ellers tilsier det, kan man kjøre med individuelt sporvalg og god avstand til foranliggende.
- Når man kjører forbi, må man huske at det kommer sykler bak.
- Kjør jevnt og rolig forbi, beregn gode marginer. Det kan hende at sykkelen bak stoler på din vurdering og henger seg på.
- Speilene må brukes aktivt. Ser man at sykkelen bak sakker akterut, må man holde igjen og lag en stor luke foran seg slik at syklene lenger frem har sjanse til å oppdage at noen henger etter.
- Når man kommer til kryss, må lederen passe på at alle ser hvor man kjører.
Si fra på forhånd dersom du av en eller annen grunn må forlate gruppen underveis.
Husk at du selv må bestemme hvordan du ønsker å kjøre. Selv om vi kjører i følge er det ikke «Følg lederen» som er regelen, sykkelen foran kan gjøre feil.